انواع رله حفاظتی

رله حفاظتی :

وظیفه اصلی رله حفاظتی این است که از دستگاه های برقی در برابر تغییر کمیت های و جریان های فیزیکی و یا الکتریکی محافظت کند. با وجود رله حفاظتی دستگاه ها و تجهیزات معینی شروع به کار می کنند و اگر دستگاهی معیوب باشد و دچار ایرادی شده باشد را از شبکه خارج می کند. در واقع باید بدانید وجود این رله در دستگاه بسیار ضروری است، چرا که در برخ یاز موارد به خوبی خطاهای دستگاه را نشان می دهد و شما از طریق مشاهده این خطاها هرچه زودتر می توانید آن را برطرف کنید.

اگر بخواهیم به عبارت دیگر در مورد وظیفه رله حفاظتی توضیحاتی را بیان کنیم، باید بدانید که، به وسیله این رله می توانید ایراد و عیب دستگاه را به طور کلی از بین ببرید و قسمت های دیگر دستگاه که سالم هستند به عملکرد خود ادامه می دهند و پایداری و ماندگاری دستگاه از این طریق بسیار افزایش پیدا می کند. بر این اساس وجود این رله در دستگاه بسیار ضروری است، چرا که به خوبی می توانید ایرادات دستگاه را پیدا کنید و شما از طریق حل کردن آن ایرادات عمر و ماندگاری دستگاه خود را افزایش می دهید.

رله حفاظتی

انواع رله حفاظتی :

اگر بخواهیم رله ها را از نظر اتصال به شبکه و دستگاه مورد بررسی قرار دهیم باید بدانید که آن به دو نوع تقسیم می شود که هر یک از آنها مهمترین وظیفه ای که دارند این است که از دستگاه محافظت می کنند. این دو نوع عبارت هستند از :

رله اولیه :

در این نوع از رله حفاظتی سیم پیچی تحریک شونده ای که در آن وجود دارد به صورت مستقیم در مدار قرار می گیرد. عملکرد این رله بدون ولتاژ و یا ترناس برق می باشد، یعنی این رله کارکرد خود را بدون این که به جریان برقی متصل شود به خوبی انجام می دهد. وجود این رله در دستگاه بسیار ضروری است و با وجود این رله می توانید ایرادهای دستگاه خود را پیدا کنید.

 رله ثانویه :

در این نوع رله سیم تحریک شونده ای که در آن وجود دارد به وسیله ولتاژ شبکه ای و یا ترانس برق تغذیه می شود و از این طریق می تواند از دستگاه محافظت کند. در واقع باید بدانید اگر این رله در دستگاه وجود داشته باشد می تواند به رله اولیه کمک کند که عملکرد خود را به خوبی انجام دهید. رله ثانویه بسیاری از عملکردهای رله اولیه را بر عهده می گیرد و به همین دلیل عمر و ماندگاری هر یک از آنها بسیار بالاتر می برد. قدرت و توان هر یک از این رله ها در صورتی که با یکدیگر باشند بسیار بالاتر می رود، به همین دلیل است که بسیاری از افراد از این رله هم در دستگاه ها خود استفاده می کنند تا هم عمر دستگاه را بالاتر ببرند و هم عملکرد رله اولیه بهبود بخشیده شود.

اکنون باید بدانید اگر رله حفاظتی را بر اساس پارامترهای اندازه گیری بخواهیم دسته بندی کنیم، به 7 نوع تقسیم می شوند که این 7 نوع عبارت اند از :

رله های جریانی که بیشترین وظیفه آنها حفاظت از جریان های فیزیکی و الکترونیک می باشد.

 رله های ولتاژی که این نوع از رله ها ولتاژهایی که به دستگاه وارد می شود را مورد بررسی قرار می دهند و وطیفه دارند ولتاژ مناسب و اندازه ای را دردون دستگاه راه دهند.

رله های فرکانسی، همانطوری که از نام آنها پیداست این نوع رله ها فرکانس های جریان های فیزیکی و الکترونیک که وارد دستگاه می شود را مورد بررسی قرار می دهند و اجازه ورود بهترین نوع فرکانس را صادر می کنند.

 رله های جهتی که این نوع از رله ها جهت هایی که را که دستگاه به نیروی الکترونیک و فیزیکی نیاز دارد را مشخص می کنند و وظیفه اصلی آنها این است که، جریان های فیزیکی و الکترونیک را به جهت هایی که مشخص کرده اند ارسال نمایند.

رله حفاظتی خاص از جمله رله هایی می باشد که در دستگاه های ویژه و مهمی استفاده می شود. این دستگاه ها جریان های فیزیکی و الکترونیکی بسیاری را دریافت می کنند و به همین دلیل باید بهترین نوع رله درون آنها نصب شده باشد تا به خوبی بتواند از دستگاه محافظت کند. در صورتی که بر روی برخی از دستگاه های ویژه و مهم رله های خاص نصب نشده باشد، امکان آسیب دیدن دستگاه بسیار بیشتر می شود و امکان دارد برخی از خطاهایی که درون دستگاه وجود دارد و به وجود می آید توسط رله نشان داده نشود.

رله حفاظتی

نوعی از رله حفاظتی وجود دارد که به برخی از پارامترهای فیزیکی حساسیت بسیاری نشان می دهد. این نوع از رله ها در برابر آن پارامترها حساسیت بیشتری نشان می دهند و سعی می کنند در برابر آن پارامترها از دستگاه حفاظت کنند. به عنوان مثال برخی از دستگاه های دمای زیادی را در درون خود جای می دهند، به همین دلیل بر روی آنها باید رله هایی نصب شود که در برابر حرارت حفاظت بیشتری را از خود نشان دهد. هر یک از دستگاه ها نسبت به برخی از پارامترها حساسیت بیشتری نشان می دهند و به همین دلیل شما باید رله حفاظتی خاصی را بر روی آنها نصب کنید.

 یکی دیگر از انواع رله های حفاظتی نوع آمیدانسی آن می باشد، که وظیفه اصلی این نوع رله هم محافظت کردن از دستگاه در برابر جریان های الکترونیکی و فیزیکی می باشد.

به طور کلی باید بدانید وجود رله حفاظتی در بسیاری از دستگاه ها ضروری می باشد، و در صورتی که آن را روی دستگاه ها نصب نکنید امکان دارد که دستگاه شما زودتر از دیگر دستگاه هایی که رله دارند خراب شود و یا اینکه دچار ایراد گردد. رله های حفاظتی تمامی اشکال ها و ایرادهایی را که در دستگاه وجود دارد را نشان می دهند و به همین دلیل بسیاری از افراد از آن بر روی دستگاه های خود استفاده می کنند. همانطوری که بیان کردیم رله حفاظتی به انواع گوناگونی تقسیم می شود که هر یک از آنها ویژگی های خاصی دارد و بر روی دستگاه های ویژه ای نصب می شود.