انواع ترانس جریان

انواع ترانس جریان

ترانس جریان

بیشترین کاربردی که دارد برای نمونه گیری جریان گذر از سیم اولیه به سیم ثانویه است. به طور کلی از ترانس جریان برای اندازه گیری جریان های الکترونیکی درون سیم اولیه استفاده می شود. از آنجایی که جریان های الکترونیکی در شبکه های انتقال بسیار بالا است و همچنین ولتاژ آن هم افزایش پیدا می کند به ترانس جریان نیاز داریم تا دو عملکرد اساسی را برای دستگاه انجام دهد. یکی از این عملکردهای این است که جریان های بالا را به جریان های پایین تر تبدیل کند و عملکرد دوم آن این است که، شبکه های فشار را ایزوله می کند تا فشار درون دستگاه را کنترل کنند. در ادامه برای اینکه با این ترانس آشنایی بیشتری داشته باشید اطلاعاتی را در مورد آن ارائه می دهیم.

انواع ترانس جریان :

ترانس جریان انواع گوناگونی دارد که هر یک از آنها ویژگی های خاصی دارد و عملکرد متفاوتی را هم از خود نشان می دهد. در ادامه انواع این ترانس را معرفی می کنیم تا آشنایی شما با آن بیشتر شود.

ترانس جریان

ترانس های هسته پایین :

در این نوع ترانس جریان های اولیه در بوشینگ شکل می گیرد، و در قسمت پایین آن کاغذهای عایق شده ای وجود دارد که در روغن غوطه ور شده است، در این صورت مخزنی که فلزی می باشد از جریان های الکتریکی به خوبی محافظت می کند. همچنین سیم پیچی های ثانویه ای که در ترانس جریان وجود دارد به صورت حلقه دستگاه را در بر می گیرد. در این ترانس طول جریان نسبتا زیاد است و به همین دلیل باعث گرم شدن ترانس می شود. بیشتر زمان هایی از این ترانس استفاده می شود که، اتصالات مختلفی در جریان باشند و برای دسترسی پیدا کردن به آنها باید به ترانس های هسته پایین وصل شوند.

در این نوع ترانس ترکیب روغن با دانه های ریز کوارتز وجود دارد که، ابعاد ترانس را بسیار کوچک تر می کند. یکی از ویژگی های این ترانس جریان این است که درون محفظه روغن آن به طور کامل آب بندی شده است و به همین دلیل نیازی به بازبینی و نگهداری ندارد. یکی از نکاتی که بسیار مهم است و باید به آن دقت داشته باشید این است که در بیشتر مناطقی که زلزله خیز است از این نوع ترانس استفاده کنید، چرا که هسته های پایین آن موجب تعادل بیشتر آن هنگام تکان های فیزیکی می شود.

ترانس های هسته بالا :

در این نوع ترانس جریان مسیر طی شده ای که در آن وجود دارد بسیار کوتاه می باشد. کلیه سیم پیچی هایی که درون این ترانس وجود دارد در داخل عایقی از روغن می باشد و این سیم ها به وسیله یک لوله به جعبه ترمینال هدایت می گردد. در برخی از موارد که ولتاژ دستگاه بالا باشد سیم پیچ را در یک قالب آلومینیومی جای می دهند. دقت داشته باشید که درون این ترانس به هیچ عنوان نباید هوا وارد شود و به همین دلیل تمامی سیم پیچی های درون آن را به خوبی می پوشانند.

ترانس جریان

ترانس های بوشینگی :

در برخی از دستگاه هایی که می خواهید صرفه جویی بیشتری داشته باشید، می توانید از ترانس جریان بوشینگی استفاده کنید. عملکرد این دستگاه به گونه ای می باشد که جریان درون خود را با جریان درون دستگاه هماهنگ می سازد. به طور کلی این ترانس بیشتر برای دستگاه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که ولتاژ زیادی درون آن صورت نمی گیرد، البته امروزه بسیاری از سازندگان این ترانس در تلاش هستند که این ترانس را به گونه ای تولید نمایند که، با ولتاژهای بالا هم سازگاری داشته باشد.

ترانس قالبی یا رزینی :

از این ترانس جریان بیشتر در مناطقی استفاده می شود که گرمسیری هستند، چرا که این ترانس از ورود رطوبت و گرد و خاک به خوبی جلوگیری می کند. عملکرد این ترانس ها به گونه ای می باشد که، فشار بسیار بالا را به تعادل می رساند تا به دستگاه آسیبی وارد نشود. عایقی که در این نوع از ترانس ها وجود دارد از نوع رزینی می باشد، چرا که این عایق خواص مکانیکی بسیاری دارد.

ترانس جریان

ساختمان ترانس جریان

اگر می خواهید در مورد ترانس جریان اطلاعات خود را بیشتر کنی باید با ساختمان و تجهیزاتی که در آن وجود دارد آشنایی بیشتری داشته باشید. در ادامه در مورد ساختمان این دستگاه اطلاعات بیشتری ارائه می دهیم.

یک سیم پیچ اولیه درون دستگاه وجود دارد که این سیم پیچ در انواع دستگاه ترانس جریان متفاوت است، برخی از آنها را به خوبی عایق بندی می کنند و برخی دیگر از آنها نیازی به عایق بندی ندارند.

سیم پیچ ثانویه که این سیم پیچ شک متمایزی نسبت به سیم پیچ اولیه دارد.

هسته که مهمترین بخش این دستگاه به شمار می رود

ماده ایزوله کننده، که این ماده به خوبی می تواند فشار درون ترانس را به تعادل برساند.

مقره بیرونی و خارجی

ترمینال های فشار قوی که در برخی از دستگاه ها عملکرد بیشتری دارد و به خوبی می تواند از جریان های الکترونیک درون دستگاه محافظت کند.

ترمینال های فشار ضعیف، که این ترمینال ها به خوبی می توانند جریان های معمولی ار به درون دستگاه هدایت کنند.

ترانس جریان

کاربرد ترانس جریان

ترانس جریان دو کاربرد اساسی دارد و بسیاری از افرادی که این دستگاه را تهیه می کنند باید از این دو عملکرد به خوبی اطلاعات داشته باشند . این دو کاربرد عبارت هستند از :

برای مقاصد اندازه گیری :

در این عملکرد دستگاه ترانس جریان به خوبی جریان هایی را که وارد دستگاه می شود را مورد بررسی قرار می دهد و بعد از اینکه آنها را به تعادل رساند اجازه ورود آنها را به دستگاه می دهد.

برای حفاظت از شبکه :

این عملکرد بسیار اهمیت دارد و در واقع بسیاری از تولید کنندگان نقش اصلی این دستگاه را در این عملکرد می دانند. در این عملکرد ترانس جریان از ورود جریان های الکترونیکی که برای دستگاه مضر است جلوگیری می کند و از آسیب رساندن به دستگاه به طور جدی جلوگیری می نماید.